Maturitatea afectivă: integrarea psihanalitică a obiectului bun și rău
Unul dintre cele mai importante semne ale maturității afective, descris încă din lucrările Melaniei Klein și dezvoltate ulterior în psihanaliza contemporană, este capacitatea de a integra imaginea „bună” și „rea” a celuilalt într-o reprezentare coerentă, stabilă și nuanțată.
În dezvoltarea timpurie, copilul trăiește lumea în mod scindat:
ce e plăcut = bun; ce frustrează = rău.
Această divizare este o apărare necesară, dar primitivă.
Odată cu maturizarea psihică, apare posibilitatea de a conține simultan ambele realități:
că omul din fața noastră ne poate oferi bucurie și frustrare, acceptare și limită,
prezență și absență — fără ca relația să se prăbușească.
Asta înseamnă integrare.
Nu perfecțiunea relațiilor ne definește maturitatea, ci toleranța față de imperfecțiunea lor.
În plan afectiv, integrarea obiectului bun și rău înseamnă:
să nu idealizăm exagerat atunci când suntem văzuți sau validați;
să nu devalorizăm radical atunci când suntem dezamăgiți;
să putem rămâne în relație și când apar diferențe, limite, frustrări;
să recunoaștem că atât noi, cât și celălalt avem zone luminoase și zone umbrite.
Aceasta nu este doar o achiziție psihică, ci un act de responsabilitate emoțională.
Integrarea devine astfel baza relațiilor adulte: stabile, flexibile, capabile să ducă ambivalență, nu doar intensitate sau proiecție.
În ultimă instanță, maturitatea afectivă înseamnă a putea iubi fără a anula
și a putea critica fără a distruge.
Este momentul în care „obiectul bun” și „obiectul rău” încetează să mai fie două imagini separate — și devin o singură persoană reală, cu care putem construi o relație reală.
0 comments:
Trimiteți un comentariu